Montessori Günlük Yaşam Becerileri Uygulamaları

Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Serisi


Editör: Ebru Uysal

Kapadokya Üniversitesi Yayınları: 23
Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Serisi: 2

ISBN: 978-605-4448-14-2

© Copyright, 2020, KAPADOKYA ÜNİVERSİTESİ YAYINLARI
Sertifika No: 43348

Yayına Hazırlayan: Halil Burak Sakal
Seri Editörü: Münire Aydilek Çiftçi
İllüstrasyon: Eren Özyürek
Kapak Tasarım: Nazile Arda Çakır
Sayfa Tasarım: Adem Şenel

1. Baskı, 532 s, 16×24 cm.

Anahtar Kelimeler: 1. Montessori, 2. Çocuk gelişimi, 3. Günlük yaşam, 4. Hareket etme, 5. Bağımsızlık,
6. Koordinasyon.

Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Serisi’nin ikinci kitabı olan Montessori Günlük Yaşam Becerileri Uygulamaları okulöncesi yaş grubu çocuklar ile zaman geçiren yetiş­kinlere rehber olması amacıyla hazırlandı. Dört farklı kategoride sınıflandırı­lan günlük yaşam becerisi araçlarının sunumu sade bir dille adım adım anla­tıldı, illüstrasyonlar ile zenginleştirildi.

Serinin ilk kitabı Montessori Duyu Araçları Uygulamaları farklı duyularımızı desteklemek amacıyla tasarlanmış araçların sunumunu içeren hem teorik hem de videolarla desteklenmiş bir rehberdir. Bu kitap ise çocukların günlük hayatta karşılaşacakları yaşam becerilerini Montessori araçları ile deneyimle­yip bir yetişkine ihtiyaç duymadan bu becerileri uygulamalarını hedefler.

Montessori günlük yaşam becerisi araçları, çocuğa uygun boyutlarda hazır­lanmış ve yapılandırılmış çevrede uygulanır. Tehlikeden uzak, çocuğu yaşa­mın içerisinde hissettiren araçlardır. Günlük yaşam becerisi alıştırmaları; du­yu, matematik, dil ve diğer Montessori araçlarına ön hazırlık araçlarıdır.

Çocuğa sunulan her aracın doğrudan ve dolaylı amaçları vardır. Montessori eğitim modelinde hedef, ulaşmak istenilen amaca hemen ulaşmak değildir. Çocuk, esas araçla çalıştıktan sonra öğretmen tarafından hazırlanan ek çalış­malarla da desteklenir. Aynı zamanda başka alanlardaki araçlarla da meşgul olması ile çocuğun bütünsel gelişimi desteklenmiş olur. Montessori araçları ile çalışan çocuklar; işi seven, sorumluluk duygusu taşıyan, güçlüklerden yılmayan, sorunlarla başa çıkabilen, kendisi ve çevresiyle barışık bir kişilik geliştirir.

Ebru Uysal – editör

Ebru Uysal, lisans eğitimini Ankara Üniversitesi Ev Ekonomisi bölümünde tamamladı. Ankara Üniversitesi Çocuk Gelişimi Anabilim Dalında “Farklı Okul Öncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden Çocukların Çoklu Zeka Alanlarının Araştırılması” başlıklı tezi ile yüksek lisanstan mezun oldu. Pedagojik Formasyon eğitimini Hacettepe Üniversitesinde aldı. Ankara’nın Gölbaşı ilçesinde bulunan Zihinsel Çocukları Yetiştirme ve Koruma Vakfında çocuk gelişimci olarak göreve başladı. İstanbul Çağlayan Özel Eğitim Kurumunda çocuk gelişimci olarak mesleğine devam etti. Aynı okulun İlk Destek Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezi adı altında ikinci şubesinin açılması ile birlikte kurum müdürü oldu. Daha sonraki yıllarda Amerika Birleşik Devletleri’nde anaokulu öğretmenliği yaptı. University Montessori Anaokulunda çalıştığı yıllarda Montessori Eğitimi ile tanıştı ve University of California Irvine’da Montessori Eğitimcisi yetiştirme programına katılarak alanda uluslararası geçerliliği olan belgesini aldı. Türkiye’de farklı kolejlerde anaokulu öğretmenliği yaptı. Halen Kapadokya Üniversitesi Çocuk Gelişimi Bölümü’nde Öğretim Görevlisi ve Kapadokya Üniversitesi Montessori Uygulama Anaokullarında Eğitim Koordinatörü olarak görev yapmaktadır.

Duyu Bütünleme, Drama, Orff Eğitimi, Disleksi Eğitimi, Alternatif Okullar Gezisi, Engellilerde Cinsel Eğitim, Özel Gereksinimli Bireylerde Dil ve Konuşma Eğitimi, Değerler Eğitimi ve Davranış Değiştirme, 9 Tip Mizaç Modeli gibi konularda eğitimler aldı.

Yazarın, “Research Into the Areas of Multiple Intelligences in 6-year-old Children Attending Different Kinds of Preschool Education Institutions in Turkey” başlıklı makalesi International Journal of Educational Reform (IJER) adlı uluslararası dergide yayımlandı.

İÇİNDEKİLER

GİRİŞ: MONTESSORİ EĞİTİMİ VE GÜNLÜK YAŞAM BECERİLERİ

DİSİPLİN VE DAVRANIŞLAR
1- SANDALYEDE OTURMAK
2- MASADA SANDALYEDE OTURMAK
3- HALIDA VEYA BİR ÇİZGİDE OTURMAK
4- DÜZ ÇİZGİDE YÜRÜMEK
5- MERDİVENLERDEN İNMEK ÇIKMAK
6- SANDALYE TAŞIMAK
7- SAKSIDA BİTKİ TAŞIMAK
8- ALTLIK TAŞIMAK
9- KUTU TAŞIMAK
10- MAKAS VEYA KESKİN NESNELERİ TAŞIMAK
11- HALI SERMEK VE TOPLAMAK
12- ALTLIK SERMEK VE TOPLAMAK
13- KAPI AÇMAK VE KAPATMAK
14- SESSİZLİK OYUNU
15- SIRAYA GİRMEK
16- SELAMLAŞMAK, LÜTFEN, TEŞEKKÜR EDERİM,
RİCA EDERİM, ÖZÜR DİLERİM
17- SIRA ALMAK / KONUŞMA ÇUBUĞU
18- TANIŞMALAR
19- EL SIKIŞMAK
20- ALABİLİR MİYİM?
21- SÖZLÜ DAVETLER
22- ÖĞRETMENDEN YARDIM İSTEMEK
23- TELEFONU KULLANMAK

ÇEVRE BAKIMI
24- BİR YERDEN BİR YERE DÖKMEK
25- HUNİ İLE DÖKMEK
26- BİTKİ SULAMAK
27- EL İLE KOYMAK VE ALMAK
28- AVUÇ İLE ALMAK
29- SÜNGER SIKMAK
30- MAŞA İLE ALMAK
31- DELİK AÇMAK
32- KÜREK İLE BOŞALTMAK
33- ÖLÇÜ KABI İLE ALMAK
34- KAŞIK İLE ALMAK
35- KEPÇE İLE BOŞALTMAK
36- AĞZI DAR ALANDAN NESNE ATMAK
37- ELBİSE MANDALLAMAK
38- DAMLALIK KULLANMAK
39- CIMBIZ KULLANMAK
40- İLAÇ DAMLALIĞI KULLANMAK
41- BONCUK DİZMEK
42- KART İLE DİKİŞ ÇALIŞMASI
44- ŞEKİL DOKUMAK
44- KİLİT VE ANAHTARLAR
45- KALEM SİVRİLTMEK
46- ŞİŞELER ve KAPAKLARI
47- ÇEVİREREK KAPATMAK- AÇMAK
48- SOMUN ve CIVATA
49- SAYFA ÇEVİRMEK
50- KUMAŞ KATLAMAK
51- KIYAFET KATLAMAK
52- TOZ BEZİ İLE TOZ ALMAK
53- YERLERİ SÜPÜRMEK
54- YERLERİ PASPASLAMAK
55- NESNE PARLATMAK
56- AYAKKABI PARLATMAK
57- NESNE YIKAMAK
58- KÖPÜK YAPMAK
59- SANDALYE YIKAMAK
60- MASA YIKAMAK
61- TABAK YIKAMAK
62- BEZ YIKAMAK
63- BEBEK YIKAMAK
64- ÇİÇEK DÜZENLEMEK
65- ÇÖP TOPLAMAK / GERİ DÖNÜŞÜM
66- MONTESSORİ ÇERÇEVELERİ
67- KABAN GİYMEK
68- KABAN ASMAK
69- AYAKKABI GİYMEK
70- ÇORAP GİYMEK
71- ELLERİ YIKAMAK
72- TUVALETİ KULLANMAK
73- BURUN SİLMEK
74- SAÇ ÖRMEK
75- MEYVE VE SEBZE SEPETİ
76- YUMURTA SOYMAK VE DİLİMLEMEK
77- MİKSERLE KARIŞTIRMAK
78- EKMEĞE YİYECEK SÜRMEK
79- ÇİLEK AYIKLAMAK
80- MUZ DİLİMLEMEK
81- PORTAKAL SOYMAK
82- HAVUÇ SOYMA
83- PORTAKAL SIKMAK
84- HAVAN VE TOKMAK
85- MONTESSORİ DOĞUM GÜNÜ KUTLAMASI